Elämänmuotoilu

Muotoilun perusajatus on Tutki – Ymmärrä – Kokeile – Toimita. Periaatetta on käytetty pitkään teollisten tuotteiden kehittämisessä ja viime vuosikymmeninä se on vakiintunut myös palvelutuotteiden, työprosessien ja organisaatioiden kehittämiseen. Muotoiluun liittyvät olennaisesti myös kokeilu, palaute ja boxin ulkopuolella ajattelu – nuo kehittämisen keskeiset työkalut. Muotoilun idea soveltuu loistavasti myös yksilön kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kehittämiseen, elämänmuotoiluun.

Elämänmuotoilu ei ole uusi käsite, muttei mielestäni ole saanut tarpeeksi näkyvyyttä hyvinvointikeskustelussa ainakaan viime aikoina. Jos esimerkiksi teollisessa muotoilussa keskiössä on loppukäyttäjälähtöisyys, on se elämänmuotoilussa sama – kyseisen elämän loppukäyttäjä, siis sinä itse. Miten sitten omaa elämää voi muotoilla? Seuraava “self-help” muotoilun eri vaiheista elämänmuotoilun näkökulmasta on puhtaasti omaa kokemusperäistä pohdintaani ja nykyinen elämäntapani. Haluan jakaa sen kanssasi ja samalla haastaa sinut muotoilemaan omaa elämääsi.

 Tutki

Itsensä tutkiminen – tai tutkiskelu – on parhaimmillaan syvällistä sisäisen äänen kuuntelua ja keho-mieli -yhteyden jatkuvaa kehittämistä. Nykypäivän hektinen elämän rytmi ei luo optimaalista tutkimusmaaperää ja -olosuhteita, koska pysähtyminen itsen äärelle ärsykkeiden, vaatimusten ja aikataulujen keskellä tuntuu toisinaan mahdottomalta. Niin mahdottomalta, että moni vieraantuu itsestään ja samalla omasta elämästään. Mitä, jos käyttäisimmekin kiireisen elämän haasteita hyväksemme ja itsetutkiskelun työkaluina? Jos olet tottunut siihen, että kaikki asiat ovat kalenterissasi, voisitko kalenteroida sinne myös aikaa pysähtymiselle ja itsesi kuuntelulle? Pieni hetki itsen kanssa rauhassa hengitellen päivittäin tekee pitkässä juoksussa ihmeitä itsetuntemukselle ja keho-mieli -yhteydelle, joten pysähtymistreeni kannattaa! Tällainen sisäinen tutkimustyö on ensiaskel kohti omannäköistä ja onnellisempaa elämää. Kun tutkit itseäsi, tulet myös tietoiseksi sisäisestä äänestäsi ja kehosi viesteistä, joka puolestaan auttaa sinua tunnistamaan triggerisi, jotka vievät sinut pois itsesi ääreltä. Triggeri saattaa olla odottamaton keskeytys työpäivän aikana, uusi työtehtävä jo loputtomalle to do-listalle tai vaikka oman lapsen kiukkuaminen illalla työpäivän jälkeen. Tunnistamalla triggerisi pystyt palaamaan nopeammin itsesi äärelle ja olemaan läsnä hetkessä. Valjastetaanpa siis kalenterit ja triggerit palvelemaan itsemme tutkimista!

 Ymmärrä

Itsensä ymmärtäminen liittyy olennaisesti tutkimiseen. Jo pelkästään triggereidesi tunnistaminen auttaa sinua ymmärtämään asioita itsestäsi: arvosi, prioriteettisi ja temperamentin piirteesi konkretisoituvat sinulle, kun huomaat, miten reagoit eri asioihin ja ärsykkeisiin. Keskeistä onkin pysähtyä tuntemusten äärelle ja kuulostella, mitä tunne, ajatus tai tuntemus sinulle kertoo. Jos joudut työssäsi tekemään arvojesi vastaisia asioita, huomaat sen todennäköisesti epämukavana olona rinnassa, kurkussa tai päässä. Kun pysähdyt tunteen äärelle, olet ensinnäkin läsnä hetkessä, ja toiseksi annat tunteelle mahdollisuuden kertoa jotain itsestäsi. Vastaavasti tuntiessasi suurta iloa tai innostusta, voit antaa tunteen kertoa itsellesi, mikä sinulle on hyväksi ja mitä kannattaa elämässäsi kasvattaa. Vaikka me olemme eri asia kuin tunteemme ja ajatuksemme, ymmärryksemme itsestämme ja oman näköisestä elämästämme kasvaa niitä kuunnellen. Tämäkin vaatii taas sitä kuuluisaa pysähtymistä – onneksi sitä on harjoiteltu jo tutkimisen kohdalla.

Kokeile

Nyt, kun olet tutkinut itseäsi ja ymmärrät paremmin, millainen elämä sinua palvelee, on aika tehdä tarvittavia muutoksia elämääsi. Lisätä sitä, mikä tuottaa iloa ja onnellisuutta. Vähentää sitä, joka tuntuu raskaalta ja ei-omalta. Koska muutos voi tuntua vaikealta ja pelottavaltakin, kokeile pieniä asioita. Päätä vaikka kahden viikon ketterästä kokeilusta ottaa minitauot osaksi työpäivääsi. Kaksi viikkoa on lyhyt aika pitää yllä kokeilua. Kokeilujakson jälkeen anna itsellesi palautetta (taas pitää pysähtyä), ja tee mahdolliset tarvittavat muutokset ja kokeile taas uudelleen. Ketterät kokeilut ovat hyvä tapa testata uusia hyvinvointia lisääviä asioita elämään.

Toimita

Olet nyt tehnyt elämälläsi ketteriä kokeiluja, antanut niistä palautetta ja tehnyt tarvittavia korjauksia. On aika vakiinnuttaa parhaat kokeilut ja ideat osaksi elämääsi, uusiksi rutiineiksi. Tiedät, että uusi rutiini on toimiva, kun huomaat sen tuottavan sinulle turvaa ja toistat sitä automaattisesti. Jos esimerkiksi kokeilunasi oli vaihtaa aamupalarutiinisi pelkästä kahvista marjasmoothieen ja kahviin, ja huomasit kokeiluvaiheessa tämän parantavan energiatasoasia aamupäivän aikana, pian pelkkä kahvi ei enää ole sinulle vaihtoehto. Uusi hyvinvointiasi tukeva rutiini on löytynyt!

Muotoilu, eikä varsinkaan elämänmuotoilu, ole suoraviivainen prosessi vaan vaiheista toiseen mennään myös edestakaisin palautetta antaen, uusia kokeiluja kehitellen ja itseä jatkuvasti tutkien. Haastan nyt sinut muotoilun äärelle – se on hauskaa ja kannattavaa! Saat olla parhaassa seurassa eli itsesi kanssa ja tehdä juuri sellaisia päätöksiä, jotka ovat sinun elämäsi loppukäyttäjän parhaaksi.

sydämellä,

coach Tiina

Lisää
kirjoituksia